mandag den 27. august 2012

Imorgen skal vi hjem.

Det er sidste aften i Tokyo, i Japan i det hele taget. Imorgen ved denne tid er vi ved at boarde flyet på vej hjem!
Her kommer der lidt billeder fra de sidste dage. Der er en del kunst, og et tema der kunne kaldes Danmark i Japan. Og arkitektur!

TRYK her for billeder

Vi prøver at fatte det der med at have været afsted i et par måneder. Hvor lang tid der er gået og hvad vi har lavet i den. Den anden dag så jeg Departures, som er en virkelig god film om begravelsesritualer i Japan. Den så vi i foråret inden vi skulle til Japan, i Øst for Paradis, og vi var helt fortryllede, og glædede os bare endnu mere til hvad vi skulle over til. Og derfor var det virkelig underligt at se den og være her midt i det. Og vide hvad det var vi glædede os til.

I dag har Felix været sur fordi han fandt ud af at hans studie starter imorgen. Og vi er jo altså først hjemme onsdag sidst på eftermiddagen. Derfor går han glip af en masse undervisning og fordi han får for meget fravær skal han til en mere krævende eksamen. Det værste er at ingen har fortalt at de starter før d. 1. Så han har været træt af det!
Jeg har til gengæld fundet ud af, med hjælp fra den allerbedste Laura, at jeg skal vælge et valgfag inden imorgen. Og jeg skal have Antropologi og børn! Yay, hvor heldig kan man være? Det passer perfekt ind i alle pædagogik-fagene.

Selvom Felix var sur, tog vi ud for at se Tokyos fiskemarked. Vi kom sent afsted, så der var pakket sammen, men alligevel en fed stemning og masser af papkasser. Bagefter så vi en hulans masse høje og spændende bygninger inden vi tog en monorail ud til en ø fuldt med underholdning som fx lego discovery-center og en verden af 3D forlystelser.

I går var jeg i den lokale svømmehal her i Sugamo. Man kan finde meget på nettet med google translate og google street view! Svømmehallen lå  i et beboelseskvarter og ingen kunne noget engelsk og ingen skilte var på engelsk. Men jeg fik købt adgang til 2 timer og forklaret at jeg måtte leje en badehætte. I omklædningsrummet forsøgte tre gamle japanske damer at forklare mig et eller andet om mit håndklæde og min bikini, måske ville de sikre sig at jeg ikke gik ind i svømmehallen uden tøj på. Det er almindeligt at vakse sig med badetøj på. Men jeg aner ikke hvad de ville. Bademesteren kunne godt en smule engelsk og stak mig en badehætte som var 'for rent' - det betyder tydeligvis til låns, for det kostede ingenting. Han forklarede mig også hvilke baner der var til leg, hvilke til svømning og hvilke baner der var til at gå i! Vidunderligt at svømme for første gang i halvanden måned, bortset fra et kort dyp ved Amano Hashidate.
I mens var Felix ude for at prøve japansk internetcafé; Manga Kissa. Her får man sin egen bås på timebasis og så kan man spille diverse spil over nettet, se film, læse manga, købe billig mad, få sig en lur, et bad, få noget printet ud eller bare få lov til at bestemme hvad man vil se i fjernsynet og få lidt privatliv. De fleste japanere bor megatæt, og mange unge bor længe med deres forældre fordi det er så dyrt at leje noget selv. Felix ville vist helst have spillet fifa, men det fandt han ikke, så han måtte nøjes med at se Green Lantern.

Vi glæder os til at komme hjem. Felix glæder sig til køligere temperaturer og til at fortælle folk fra uni at det skal tage sig sammen og være bedre til at kommunikere og organisere. Vi glæder os til at se alle mulige mennesker som vi har været alt for længe væk fra, og vores lejlighed .Og vi glæder os til at lave mad i et rigtigt køkken!
Jeg er dog spændt også, på om jeg overhovedet kan huske hvordan det er at være i Danmark? Og på hvor hurtigt jeg bare gerne vil afsted igen. Uh, og på om der snart kommer nogle babyer hos Ditte og Signe!

Afslutning følger når vi er helt hjemme.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar